چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wed 8 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
بنادر و سواحل سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۰:۰۸:۴۹

انقلاب عظیم در انتظار بنادر ایران

باشگاه خبری فراساحل: در صورت تصویب تبصره 21 پیش‎نویس برنامه ششم توسعه، انقلاب  عظیمی در بنادر ایران ایجاد خواهد شد و تحولی بزرگ در اقتصاد دریامحور به وجود خواهد آمد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز مشاور مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی درباره لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه که به تازگی منتشر شده است، گفت: در صورت تصویب تبصره 21 پیش‎نویس برنامه ششم توسعه انقلاب عظیمی در بنادر ایران ایجاد خواهد شد زیرا دو نکته مهم در این تبصره وجود دارد که موجبات تحول بزرگی را در بنادر و اقتصاد دریامحور ایران به کمک بخش خصوصی و شرکت‎های خارجی فراهم خواهد کرد. هادی حق‌شناس با بیان این مطلب تصریح کرد: نخستین نکته مهم این است که براساس بند اول این تبصره به سازمان بنادر و دریانوردی اجازه داده می‌شود نسبت به تشکیل شرکت‌های مشترک با شرکت‌های معتبر بین‎المللی (داخلی و یا خارجی) جهت اداره بنادر اصلی با کارکرد بین‌المللی اقدام کند که سهم سازمان بنادر و دریانوردی در این مشارکت حداقل 35 و یا حداکثر 49 درصد خواهد بود.


وی افزود: بنابراین دستور پیش‎نویس برنامه ششم توسعه سازمان بنادر می‎تواند مدیریت بنادر بزرگ خود را به شرکت‎های خارجی واگذار کند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد تحول بزرگی ایجاد می‎شود زیرا تاکنون مدیریت بنادر به دست سرمایه‎گذاران نبود بلکه در دست دولت بود و بخش خصوصی داخلی و یا خارجی فقط سرمایه خود را می‎آوردند اما اکنون که مدیریت و سرمایه در دست یک نهاد باشد می‎تواند منجر به رونق بزرگی در بنادر ایران شود. مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به مشکل کمبود منابع مالی برای تجهیز بنادر گفت: بزرگ‎ترین مشکل بنادر ایران کمبود منابع مالی برای خرید و اختصاص تجهیزات و تاسیسات لازم بود که در صورت واگذاری مدیریت بنادر، مشکل کمبود نقدینگی و منابع نیز مرتفع خواهد شد.


حق‎شناس ادامه داد: اگر این بند از تبصره 21 برنامه ششم توسعه مصوب شود باید منتظر تحول عظیمی در بنادر کشور باشیم. وی تاکید کرد: بند دوم  این تبصره  به سازمان بنادر و دریانوردی اجازه می‎دهد با ارائه حمایت‌ها و مشوق‌های لازم نسبت به واگذاری حق بهره‌برداری و یا مدیریت بنادر کوچک و محلی و نیز اعطای مجوز احداث بنادر جدید به اشخاص حقوقی حرفه‌ای و معتبر غیردولتی با رعایت ضوابط و مقررات داخلی و بین‎المللی و اصول رقابتی و حفظ وظایف حاکمیتی اقدام کند.


حق شناس یادآور شد: اگر بنادر کوچک و بهره‎برداری از آن به بخش خصوصی واگذار شود به دلیل افزایش سهم این بخش در بنادر، افزایش کار و رونق در بنادر کوچک نیز دیده خواهد شد. وی افزود باتوجه به جهت‎گیری‎های نظام مبنی بر مشارکت بیشتر مردم در فعالیت‎های اقتصادی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، با تصویب و اجرای بند اول و دوم تبصره 21 پیش‎نویس برنامه ششم توسعه، سهم بنادر ایران در بین کشورهای خلیج فارس و دریای خزر با مشارکت بخش خصوصی افزایش خواهد یافت.


مشاور مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی در ادامه با فرض تصویب این دو بند از پیش‎نویس برنامه ششم توسعه، گفت: در آن زمان هر شرکت بین‎المللی که پیشنهاد بهتر و راهگشاتری داشته باشد در اولویت همکاری‎ها و واگذاری‎هاقرار خواهد گرفت. حق شناس در پایان خاطرنشان کرد: در صورت تصویب و اجرای این دو بند نامبرده، سرعت پیشرفت طرح‎های توسعه‎ای بنادر ایران نیز بسیار بیشتر از گذشته خواهد شد و زمینه فعالیت در بنادر نیز بیش از پیش فراهم خواهد شد.



  کد خبر : 907
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :